הפרויקט הזה, התחיל את דרכו כמרפאת שיניים קטנה בקומת הקרקע של בניין בן 30 שנה בדיזינגוף פינת ז'בוטינסקי. אותו חלל שתפקד שנים כמרפאה ועמד עם קירות מתפוררים ומפתחים עקומים, נרכש על ידי זוג צעיר שמצא בו המון פוטנציאל.
צלם: יואב פלד
תירוש מספרת לנו על התהליך שהוא עבר. "זה חלל די קטן, 68 מטר מרובע. רציתי לייצר בכל הבית את הפתיחות הזאת שרואים בתמונות ובחלל כזה קטן זה באמת מאתגר. לחלונות יש המון משמעות כאן, הם חלק אינטגרלי בעיצוב. באמצעות מפתחים גדולים ביחס לבית של 3.8 רוחב ו- 2.90 גובה, השגתי תחושת מרחב שמעניקה לחללים מראה ממש ייחודי ואסתטי".
האסתטיקה הזו מתאפשרת בזכות השילוב המיוחד שנוצר שם; "שיתוף הפעולה עם הזוג היה מדהים, הם היו מושלמים, וכך גם הדירה נראית בסופו של דבר. מלכתחילה ייעדנו את פינת האוכל כפינה שתתפוס את העין בחלל והתאמנו לה חלונות רצפה תקרה".
"רצינו ליצור חלל ייחודי" מסבירה תירוש. "בחרנו את מערכות באוהאוס 5600 ו- 7600, עם ויטרינת הזזה של שתי כנפיים בחזית ודרייקיפים בצדדים, חלונות הזזה בחדרי השינה וחציצים דקורטיביים על הזכוכית. מעבר לאסתטיקה וליופי שהחלונות מוסיפים לבית, היה לי לא פחות חשוב לבחור חלונות מבודדים מרעשי חוץ. זו דירת קרקע בתל אביב ויש שם המון רעש, בנוסף לבודד מחום וקור. זה הפתרון המדויק".
הסיפור של הפרויקט בקיסריה מתחיל מבקשה פשוטה של שתי משפחות לגור האחת בצמוד לשנייה. שתי המשפחות האלו רכשו שטח של מעל דונם וביקשו מאורית בורן, מעצבת ואדריכלית פנים, לתכנן לכם מגרש אחד שמאגד שני בתים שונים לגמרי.
"הפרויקט הזה היה מעניין ומאתגר, כי אמנם זה מגרש אחד אבל שני הבתים בו שונים לגמרי. בית אחד הוא בעל שני מפלסים והשני מפלס אחד. תכננתי ועיצבתי להם הכל מרמת החזיתות החיצוניות שבהן הגוונים וחומרי הגמר הם זהים ומאפשרים התכתבות בין שני הבתים ועד עיצוב הפנים השונה של כל בית" משתפת בורן.
"המגרש היה צר וארוך אז היו אילוצים" מוסיפה בורן ומספרת שהיא תכננה את שני הבתים בחזית. בנוסף, בחרה לפתוח את הכניסה לבתים מצידו של המבנה ולא מהפרונט ואת רוב כיווני המבנים הקפתי בחלונות רצפה-תקרה".
צילום: יואב פלד | מתקין מורשה: אלום אמין
בפרויקט שבתמונות בחרה בורן בסגנון הבאוהאוס. "סגנון החלונות הזה עזר לי לענות על הצורך של המשפחות בחיבור מקסימלי. דבר נוסף הוא שהשתמשתי בהמון חומרים חמים וטבעיים למעט האלומיניום. הרבה עץ ואבן. זו עוד סיבה שבחרתי בבאוהאוס, שיתחבר בצורה מדויקת לשאר החומרים".
צלם: עוזי פורת | מתקין: תריסי אורי קונסטנטין
מעצבת הפנים שמרית שמען מספרת על בית הבאר שכבר שנים הוא אצלה במגירה, מחכה ללקוחות שיתאהבו בו, ואז הם הגיעו; גל וניר, זוג חובב אמנות שאהב את הפרויקט מהרגע הראשון ולא רצה לשנות בו דבר. "הבית משדר מראה אתני מרוקאי שבעלי הבית מאוד זרמו איתו. הלקוחות התאהבו בסקיצת המגירה והתאימו אותה לצרכיהם - לא היה צורך בשכנוע" משתפת.
"הפרויקט מלא פרטים עשירים מסגרות סביב החלונות, חלונות עם משרביה פנימית ועוד המון אלמנטים. התקציב היה יחסית מוגבל, אז הרעיון היה להגשים את הבית בצורה האידיאלית שלו לתקציב הממשי של הלקוחות. ויתרנו על חלק כדי לממש את מה שהיה חשוב לנו מבלי לגרוע מרמת הפרטים הגבוהה" מוסיפה משען.
כל הבית מלא פתחים מיוחדים בסגנון הבלגי בצבע כחול נועז ומלא אופי. החזית הראשית והיציאה של הוויטרינות פונות לנוף לכיוון קלעת נמרוד אשר בגולן לכיוון צפון מזרח. בכל ההיקף של הבית יש חלונות בצורות לא שגרתיות שנעות בין מפתחים גדולים יחסית של 2.60 לבין 70 ס"מ.
משען מוכיחה שיציאה מהגבולות הקונבנציונליים שרבים מאיתנו בוחרים לבתים שלנו, תכנון אחר, צורות וצבעים מיוחדים מאפשרים חווית מגורים ייחודית ושונה.
צילום: שירן כרמל | מתקין מורשה: תריסי שמוליק